söndag 22 februari 2009

Epoker i mitt liv: Reklamationstiden

Jag är en periodare i många hänseenden. Genom åren har jag hängivet kastat mig in i olika typer av intressen eller ämnen. Just nu skulle man nog kunna säga att bloggen är ett. När folk vanligtvis kanske gör ett inlägg eller två om dagen. Så snittar jag på 6-7-8. Sån är jag. En del av de saker jag ägnat mig åt har varit ganska normala. Men det finns en del märkliga saker jag haft för mig också.

Reklamationskärringen

Året efter att jag fått barn var det. Jag hade haft en period då jag handlade dyrt smink som en besatt. Vilken var egentligen den bästa mascaran, founationen, läppglanset, concealern, borsten osv osv. Jag provade allt, och la alla mina pengar på detta intresse. Men detta blev också i slutet starten på en ny besatthet. En dag hade jag köpt en mascara, Diorshow, som skulle vara the motherfuckin' shit när det gäller mascaror. Och om man säger såhär. Jag delade inte uppfattningen. Slint slog det. Helt oväntat kan jag säga. För jag hade ju provat skitgrejer tidigare utan att reagera nämnvärt. Men nu! Pengarna tillbaka, det skulle jag fanimig ha!

Till butiken, och härjade. Det gjorde jag. Härjade som en tokig. Ryade och röjde med kassörskan (som i just detta fall förtjänade det kan jag tillägga). Kassörskans usla bemötande tror jag var det som triggade igång besattheten på allvar.
Så blev reklamation ett intresse som jag engagerade mig i på allvar under en period. Jag letade saker att vara missnöjd med, och var jag inte missnöjd så såg jag till att bli det. Varenda liten knapp som lossnade från nån gammal cardigan - nog skulle den tillbaka till butiken! HÄVDA MIN RÄTT! Det skulle jag göra. Hävda min rätt. Jag skulle kunna tänka mig att jag blev varje butiks skräck, det där vet man ju, att det finns folk som butikspersonalen varnar varandra för så fort denne stiger in i butiken. En sån.

Såhär i efterhand skäms jag fruktansvärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar