söndag 1 mars 2009

Domherren eller vilken annan sävlig pizzeria som helst

Jag älskar sunkiga pizzahak. Alltså, jag älskar det. I valet mellan en slirig stureplansklubb och den lokala pizzerian är valet enkelt.

Ni ser det framför er va? Mörkbetsad panel på väggarna, puffiga gardiner, gärna någon helt pensionärsaktig tavla med typ småfåglar vid nån kärve i kombination med någon Inter-halsduk på väggarna liksom.
Längst in i lokalen, vid Jack Vegas-maskinerna sitter en av stammisarna. En sliten kvinna, är hon 39 eller 58 år? Svårt att avgöra. Gärna nån kort kjol, gamla snowjoggers och nån skinnjacka med axelvaddar liksom.

-Faan vet du Valle, säger hon med en röst studsar mellan lokalens väggar, igår var jag nere hos Yxan du vet, och fan vet du om inte Nubbe var där med sin nya... Yvonne heter hon va?

Inget svar från Valle. Hon knäpper några gånger på apparaten och fortsätter:

-Hon är jävligt trevlig ändå. Hon Yvonne alltså. Fast att hon tog Nubbe från me. Det är väl ingen sådär som man skulle lita på, det säger jag inte du. Säger jag inte. Men hon bjöd på en grogg, stark som fan va den...och sådär. Menee jag tyckte hon var lite väl trevlig mot Benke. Men näe, det där lägger jag me inte i alltså. Jag har nog som det är ändå. Ja, du vet, hyresvärden ringde idag. Nubbe hade ju lovat att pröjsa hyran den här månan vet du. Men det visste man väl att karln inte går att lita på. Har aldrig varit nåt att lita på vet du. Spelade bort alla pengar gjorde han du. Och man ville ju inte tjata jämt och ständigt heller vet du.

Hon tittar upp från apparaten, bort emot Valle som sitter några bord längre bort med en stor stark framför sig.

- Näee, det säger jag dig Valle. Det är annat med dig du. Det känner jag, vet du. Jag känner sånt där.

- Jävla kärring....

- Va sa du?

- Jävla kärring, suckar Valle, jävla kärring sa jag. Kan du knipa trut nån gång eller? Jag försöker koncentera mig här. Tänka!, fortsätter han och stirrar stint på ölen framför sig.

- Jaha, svarar hon, jaha du.

Och så matar hon in sin sista tjuga i spelautomaten. Suckar.
- Jaha du...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar