onsdag 4 mars 2009

Fruktkönet

Den här lilla episoden ägde rum för ett tag sedan. Jag skulle köpa mellis på Ica. Äkta nyttig som jag var tog jag frukt. Banan och äpplen.

Och hur det än kom sig, så råkade jag placera dessa frukter så olyckligt på kassabandet. Jag la liksom påsen med de två äpplena, och sedan mellan äpplena hamnade bananen.
Jag noterar det precis i samma sekund som kassörskan startar bandet.

Nu glider fruktsnoppen mot kassörskan. Tänker jag. Rakt mot kassörskan. Och det är ungefär precis när jag tänker det som jag brister ut i ett fullkomligt hysteriskt skratt. Kassörskan rycker till. För en liten stund stannar fruktsnoppen till på bandet.
Jag skrattar. Och skrattar. Och det är en ordentlig kö. Tre kassor öppna. Jag känner nu, att det här blev jobbigt. De förstår ju inte varför jag skrattar. Tror jag är galen.

Så jag försöker liksom få dom som iallafall är närmast runt mig att förstå. Pekar på fruktkuken på bandet. Fnissar fram "Det....ser....ut...ser ni!? Se! Ser ni?".

De ser inte. De förstår inte. Och för varje ord jag säger känner jag hur önskan att bara få sjunka under jord ökar. De förstår ju inte. Och jag skrattar. Nu mera nervöst. Desperat. Ser ni inte!? Och försöker förklara. Utan ord. Pekar och grymtar. Skrattar. Ännu mer nervöst.

- Sjuttonåfemti, säger kassörskan och tittar på mig med ett oroligt, ja nästan förskräckt blick.

Jag betalar. Säger tack. Och tar min fruktsnopp och går.

1 kommentar:

  1. HULTAN såklart.5 mars 2009 08:11

    HAHAHAHAHAHA! du är bäst! haha.

    SvaraRadera