onsdag 11 mars 2009

Rönninge by night

Vi var och såg Dolly Parton på Stadion. Jag och Sophie S. Jag hade stukat foten och nyligen avlagt ett nykterhetslöfte. Vi delade på en folköl. Och åt popcorn. Tror att jag drack en cola innan ocskå. Kanske. När konserten var slut så följde vi massan, som likt ett lämmeltåg rörde sig från Stadion till Stureplan. På vägen köpte jag en cola light till. Och jag borde känt redan då. Ni vet. När man känner att man är både kissnödig och törstig samtidigt. Då ska man kissa först och sen dricka. Inte tvärtom. Det har jag alltid sagt. För fan.

Men ah. Jag köpte en cola och drack den och vi skyndade vidare till vårat pendeltåg hem. Och ja. Om jag inte borde känt det innan. Så kände jag det nu. Fem minuter innan tåget skulle gå kände jag att satan, jag är kissnödig. Men nog fan kan man hålla sig tills man kommer hem. Inga problem. Inga problem alls. Och nu kommer ju tåget.

Redan vid Stockholm Södra får jag den där känslan. Det här kommer inte gå bra. Och jag försökte alla trix. Jag lät bli att tänka på vattenfall, vattenkranar, vattenpölar, vattenhundar och allt annat som har med vätska att göra. Jag lät bli. Och jag satte ena benet över det andra. Och så det andra benet över det ena. Och så vidare. Paniken börjar sprida sig.

Jag börjat vagga på sätet nu. Fram och tillbaka. Folk börjar titta konstigt. Är hon påtänd? En mamma med sin lilla dotter tittar på mig med ilsken blick, tar sin lilla dotter och går och sätter sig i andra sidan vagnen. På väg bort hör jag dottern fråga sin mor:

- Varför var hon så konstig mamma?
- Den där flickan har tagit knark, förstår du. Man ska akta sig för sånna. Man vet aldrig aldrig aldrig vad de kan ta sig till. De är desperata förstår du. De kan försöka ta ens pengar, eller kläder, eller halsband eller vad som helst de kan få tag på.

Flickan kastar en förkräckt blick åt mitt håll. Samtidigt som jag frustration och panik utropar:

- Saaaaaatan. Jag måste av det här jävla tåget. Helvette!

Alltså, jag säger det. Det är inte svårt att sätta en hel tågvagn i skräck. Inte svårt alls. Nu är jag tvungen att resa mig upp från min plats. De som sitter runtom mig ryggar tillbaka av minsta lilla rörelse jag gör. Jag börjar vanka fram och tillbaka i gången. Mumlar och rabblar peppande ord som iblands byts ut mot ett högljutt Satan! eller Helvette! eller Grrööölllheeee!

Jag överväger att dra i nödbromsen. Men nej. Jag överväger att faktiskt bara låta det komma. Men nej. N E J.
Nästa station går jag av på bestämmer jag. Jag ska inte dit. Men jag går av där. Jag måste. Måste. Det var den gången jag fick se Rönninge by night. Och Rönninge by night fick se mig. I all min prakt.

Men jag säger det. Det har aldrig varit så skönt att kissa som då. Nästan så att det var värt det.