tisdag 28 april 2009

På begäran: Lasagne!

DT aka Data aka Toom aka Tööm aka datalainen efterfrågade mitt lasagne-recept. Och jag är inte den som är den. Här kommer mitt helt egenpåhittade lasagnerecept som gått i arv från generation till generation till generation, eller ah. Nåt sånt. Vafan - låt mig va!

Köp:
Köttfärs
Buljongtärning
Vitlök
Finkrossade tomater med basilikakrydda
Kelda ostsås
Färska champinjoner
Lasangeplattor (jag brukar köpa färsk lasagne - klart snabbare)
Riven mozzarella
Riven parmesanost (färsk)

1. Köttfärsen
Tricket med lasagne är att göra en riktigt jävla god köttfärsås. Koka upp köttfärsen med tomatsåsen, skiva champinjonerna, pressa ner ett par vitlökar och krydda. Vissa gillar ju att ha nån jävla hackad lök och sån skit. Det skippar jag. Jo, en buljongtärning brukar jag ha i också. Ja, och glöm inte att slå på ungen, jag vete fan vilket granantal, typ kanske runt 250? Jag glömmer alltid den där skiten = längre väntan på mat.

2. Lager på lager
Nu är det dags för själva byggandet av lasagnen. In a sense så är det nu lasagne blir just lasagne. Innan detta hade det ju lika gärna kunnat bli en gammal sunkig köttfärzåz liksom. Grunda med att fylla botten med ostsås, sedan ett lager lasagneplattor, därefter köttfärsåsen och sedan ostsås igen. Sen lägger man på ett lager lasagneplattor igen, ett lager köttfärs och sedan ostsås. Sen lägger man på et lager lasagneplattor igen, ett lager köttfärs och sedan ostsås. Sen lägger man på ett lager lasagneplattor igen, ett lager köttfärs och sedan ostsås. Nu är du nog klar. Överst ett lager lasagneplattor och sedan ostsås. Jag vet, det är förbannat svårt, men efter lite övning så går det! Var inte rädd för att misslyckas Daniel, det är så man utvecklas. Glöm aldrig det. Det är en fin gräns mellan lasagne och livet, och därför kan många av mina råd appliceras på livet i stort.

3. Topping
Nu kommer då pricken över i:et. Det som gör en lasagne värd. Osten. OSTEN. Jag blandar färdigriven mozzarellaost med parmesanost som jag river själv (inget jävla pulver - ok!?) och håll fan inte inne på osten, det ska vara ordentligt tilltaget alltså. Som sexlivet.

4. Tillagning
Nu tar du tag i formen, läs noga nu Daniel, läs mycket noga, du tar tag i formen och för in den I själva ugnen. Ja, in i ugnen bara. Och där ska den stå faktiskt tills den är helt klar. Om man gör på färsk lasagne så räcker det med kanske bara en kvart - bara tills osten har fått en snygg yta. Som på bilden nedan, både jag och lasagnen har en riktigt snygg yta - som sig bör.

5 kommentarer:

  1. seriöst, jag ska testa det här! låter riktigt bra. jag gjorde själv världens godaste lasagne en gång, helt ärligt den godaste jag ätit. men jag minns inte för fem öre hur jag gjorde!! det här blir ett bra substitut.

    jag återkommer om hur det blev.

    SvaraRadera
  2. förresten ska det bara vara ett ! efter gjorde. överdrivet annars.

    SvaraRadera
  3. @tooom (nu med tre o) - ja, det gäller att hålla inne på uttropstecknen även när man är upphetsad, man vill ju inte verka desperat.

    ja, testa, och glöm inte - det är okej att göra misstag, bara man lär sig av dem.

    SvaraRadera
  4. Maaaat maaat mat mat mat mat!

    Vill ha!

    SvaraRadera
  5. @Hannes Hopf - Kan nästan höra ljudet av ett "GAAAAH!" genom datorn. Äta bör man - annars dör man!

    SvaraRadera