måndag 18 maj 2009

Färjan på torra land

Jag tittar på Färjan på teve, lite med ena ögat liksom. Och ni vet, man skrattar ju, det är ju för bisarrt. Typ 3 generationer inavel som festar loss. Gärna tanter som raggar på pojkspolingar. Nu ska visst några bögar ha sin första dejt. Ja, man fattar ju varför dom valde Cinderella som första mötesplats - snacka att dom tänker ligga med varandra. Någon säger att hans bästa argument för att åka på kryssning är : "Säg såhär; på vilken krog i Stockholm får man sova över? Nej. Just det.". Nej. Just det. Och det är så jävla mycket fylla och så jävla mycket billiga ragg.

Och visst ser man ner lite på det där? På liksom Svennebanankulturen liksom. Det är inte någon smart grej, det är inte smarta människor. Det är så jag tänker, för mig själv.

Sen slår det mig. Hur såg mitt eget liv ut för ett några år sedan? Jag hängde inte med tre generationer inavel, men väl en punkare som kallades Stumpen för att han blivit av med benet - lika många teorier om hur som det finns människor. Tanter som raggade på pojkspolingar, låt mig tänka... Var det jag som tog en 16 årings oskuld? Jo, det var det. Satan. Och visserligen, det finns ingen krog i Stockholm att sova över på, men det fanns parker, och det fanns folköl så man stod sig till dörrarna öppnade igen. Ja, det var så jävla mycket fylla och så jävla mycket billiga ragg så man storknade. 

Därför borde jag hålla tyst va? Men det där var ju många år sedan. Många år sedan. Och vi var ju punkare, vi var inte Svennebanan. Vi stod över det där. Vi stod över det där. Så det så.

9 kommentarer:

  1. Kan det verkligen vara samma punkar-Stumpen som höll till i Malmö ett tag?

    SvaraRadera
  2. Mattias - det gjorde han säkert. Jag tror tammejfan bara att det finns en Stumpen.

    SvaraRadera
  3. Hehe, ja förmodligen. Härlig kille det där, det senaste jag hörde var att han gick liksom jag på lärarutbildningen i Malmö. Det du!

    SvaraRadera
  4. Jag kommer för evigt minnas alla dessa härliga punkkonserter i Malmö, när man helt plötsligt fick syn på ett protesben som kom flygandes genom luften och upp på scen. Alltid lika roligt.

    SvaraRadera
  5. Hahaha, det ÄR samma Stumpen, det hör ju jag det! Hahahahha! Lärarutbildningen säger du, fan har det blivit folk av den saten alltså. Underbart!

    SvaraRadera
  6. haha stumpen. har träffat han på nån festival. o så helt plötsligt satt han där o va full me oss på gatan i linköping nån natt.

    SvaraRadera
  7. Haha, det var ju grejen med Stumpen, plötsligt var han borta och ingen jävel visste vart han hade tagit vägen. Dök upp några veckor senare och konstaterade nöjt att han varit på turné liksom.

    SvaraRadera
  8. Det här var ett ömsint inlägg, tycker jag. (Men det blev väldigt internt i kommentarerna :) ) /P

    SvaraRadera
  9. jag har undrat i femton år vad som hände med Stumpen, tills jag idag fick för mig att googla och fick fram detta: "Punkare är helt utdöda i Stockholm. Dom dog med Stumpen som var Stockholms sista punkare." Mycket oroande. Lättad att nästa träff var denna blogg som verkar ha livsbevis :-) Ingen man glömmer i första taget.

    SvaraRadera