onsdag 22 juli 2009

Hemma på våran gata i stan

Vad händer när en ensam morsa och hennes unge (eller kärleksbarn, ängel, älskling, gullis, fjun, myspysgulledotterfillifjonka för de som föredrar den typen av uttryck) flyttar in i ett bostadsrättshus belägrat av gamlingar. Ja, äkta äkta gamlingar. Av den riktigt ingrottade sorten. Ni vet "vi har minsann bott här sedan huset byggdes, och hör sen!". Vad händer? Jag vet. Jag har gjort det. 

Välkomnandet till den nya föreningen var faktiskt varmt. Det skulle tydligen bli skönt att höra lite barnskratt i huset. Små fötter som tassade på parketten. Sånna grejer. Säg det om ett par veckor, tänkte jag i mitt stilla sinne, men log och nickade. 

Sedan hände det. Det blev stopp i hela jävla husets avlopp. Stammarna liksom. Sånt har man ju aldrig haft problem med tidigare, säger de, och spänner ögonen i morsan och ungen. Och även om morsan envist hävdade att vi använder varken jävla hushållspapper (vad fa-an ska man med det till, jag bara undrar) eller har för vana att spola ner kökshanddukar i toaletten, utan man kanske ska fundera på det stora antalet dementa satar som såsar runt hela dagarna. Man kanske bara skulle fundera. Men näe. Näe, det var nog bäst att jag höll lite bättre koll på ungen framöver.

Det hjälpte ju inte att hon, framöver, råkade (jag säger råkade!) hälla en flaska såpbubblor från balkongen rakt ner i skäggiga damens kaffekopp. Vilket tantan ryade om länge och väl innan jag helt sonika drämde dörren i ansiktet på henne. Bildligt talat. 

Sedan denna klassiker. Tvättstugan. Och nej, ingen liten lapp, som man skulle kunna tro, utan ett meddelande på telefonsvararen om att, och jag citerar, "Nu har vi hittat 1 större och 1 mindre dammtuss i tvättstugan och enligt schemat hade du tvättstugan senast. Vi vill bara påminna om att din mamma, eller mormor, inte jobbar här". No shit Sherlock, no shit (shit, skit, bajs, rumpa, röv osv (varsågod, Pelletsmaskinen)). 

Men jag håller god min, vi vet, jag gör det. Jag tänker att visst fan ställer vi till lite liv i huset. Helt klart. Och kärringar som, de facto, lägger örat mot golvet för att sedan kunna klaga på att tvättmaskinerna i källaren låter så pass att man inte borde få tvätta efter 18, kan man ju räkna ut att de inte står ut med sådana barnsligheter. Men så, för ett par dagar sedan, så kom vi till den punkten. Vi kom dit. Till att vi faktiskt gick från mycket mycket falsk grannsämja till direkt osämja. Och jag ska inte gå in på detaljer. Utan bara citera:

- Jo, vi vet vem den nya hyresgästen är. Eller vet och vet. Vi vet att hon är chokladbrun...
- .....
- Ja, alltså, inte för att.... det skulle vara något direkt fel med det... 

Man kan säga att läget är. Spänt. Just nu.

5 kommentarer:

  1. Man tackar. Och skulle du någonsin behöva ett långt järnrör med egenhändigt virkade gammelskrämmor i ändarna, har jag ett stående bredvid permobilminorna, grannsnubbeltråden och tvättstugebazookan. Jag kommer gärna över. /P

    SvaraRadera
  2. Har du aldrig råkat sexa på lite högt med öppet fönster när grannarna suttit på balkongen bredvid och försökt äta middag?

    Den är fin den i vilket fall, jag ville bara påminna om den.

    /Medelålders man

    SvaraRadera
  3. Åh, jag kissade en skvätt i byxan när jag läste. Äldre människor är smått unika när det kommer till sådant här beteende. Stå på dig säger jag bara.

    SvaraRadera
  4. Hos oss har vi skaffat aptus, elektroniskt styrt lås till tvättstuga och källarförråd. Det är för att "dom där andra" har tvättstugeservice eller så. Nu vet man inte vem som glömt att avludda torktumlaren längre och styrelsen tar inte reda på det. Dessutom när låset till källarförråden ska gå igång kl21, dräller missbrukarna/tjuvarna in där fem i nio, för då har de hela natten på sig att gosa in sig/göra inbrott i förråden utan att bli påkomna. Allt för att "dom där andra" bara skräpar ner eller tvättar för mycket. Smart av styrelsen som består enbart av äldre SVENSKA män.

    Fö välskrivet! :)

    SvaraRadera
  5. @Pelletsmaskinen - Jag kontaktar dig.

    @Medelålders man - Det kan ha hänt, kan definitivt ha hänt. Men jag tror inte de skulle ha mod att ta upp en sådan sak. Men det skulle säkert viskats i trappuppgången.

    @Mattias - Japp, bara att sätta hårt mot hårt.

    @Anonym - jeees. Småpåvar är det som sitter i de där styrelserna.

    SvaraRadera