fredag 10 juli 2009

Mutor och hot är grundstommen i en god barnuppfostran

I flera månader har jag försökt övertala Molly om att vi ska hyra Kalle och Chokladfabriken. Hon vill bara hyra Barbie. Och jag tänker att den där jävla kärringen är inte bra för min dotter. Det är inget go i Barbie. Nog för att hon gör en del hjältedåd, men det är alltid genom att sjunga förtrollande vackert eller förföra nån vacker prins. Eller två prinsbröder för den delen. 
Men hon vill aldrig ge med sig. Aldrig får jag se Kalle och Chokladfabriken. 

Förrän nu. 

När hon stod där i videobutiken och rotade bland Barbie i Underlandet eller vad fan de heter, så väste jag i hennes öga. Jag väste att om hon tog Chokladfilmen så skulle även hon få choklad. En hel kaka! Om inte, så blir det inget godis på hela helgen. Bara att välja. Ditt val, sa jag, ditt val. 

Hon funderade ett tag, puckot, men till slut valde hon i alla fall Kalle och Chokladfabriken och en chokladkaka. Jag säger då det, mutor och hot är grundstommen i en god barnuppfostran.

7 kommentarer:

  1. Så sant, så sant... och med två (tre, that is) pojkar i mitt liv önskar jag mer Barbie... ge mig rosa tyll och socker... please!

    SvaraRadera
  2. @Julia - Tack, känns skönt att du står bakom mig.

    SvaraRadera
  3. Pratar vi den där remaken eller pratar vi klassikern?

    SvaraRadera
  4. @Donny - Vi talar Tim Burtons version.

    SvaraRadera
  5. Då talar vi om fel version.

    SvaraRadera
  6. Varför tyckte jag det var viktigt 02.49 i natt?

    SvaraRadera