torsdag 5 november 2009

Ett blankt papper

Ett blankt papper. Som snart ska svärtas med ord om vågor som smeker en strand, eller fingrar som rinner längs en ryggrad, hur ett barn som sover väcker all världens kärlek till liv och hur det känns att dansa i ensamhet.
Jag skulle kunna skriva om en resa jag gjorde, om en mor som tog ett sista andetag och sedan var borta för alltid. Eller om en älskare som kom, och kom, och sedan gick eller kanske tog en fika och sa att han var mer rädd om mig än jag var, men som aldrig riktigt fanns där ändå.
Det värker i fingrarna att skriva om lockar som kittlar mitt ansikte och hur vi andas varandras luft när vi älskar, gömda under täcket.
Jag vill helst inte skriva om tvättberget som växer i hörnet på min toalett eller tårarna som föll över nytvättade lakan.
Kanske om musiken som strömmar genom högtalarna, hur barnet vid min sida gnisslar tänder i otakt och att världen ser så annorlunda ut men ändå precis som förut.
Om väntan, väntan, väntan och vad den gör med själen.
Eller födelsemärken på hans hals som bildar en perfekt triangel som kanske bara jag vet om. Hur en mans händer kan göra eller förgöra eller hur man kan falla varje höst och bryta samma ben.
Ibland är det längtan efter någon som varit, som gått förlorat, som funnit nya vägar och först då kan man förstå. Om doften av dagen före julafton eller den av ångande sex som sitter kvar på kroppen fast man duschat.
Om sjukhussalar dit människor kommer för att dö, om de nätter man sovit framför toaletten eller de då man valt att inte somna alls. Om en brinnande förälskelse eller att förlora sin oskuld. Om ett golv som knarrar. Om barfotanätter eller den första snön.
Det finns så mycket jag skulle kunna fylla ett blankt papper med. Snart.

5 kommentarer:

  1. Ser fram emot snart.
    Det här var så bra, du är så bra!

    SvaraRadera
  2. längtar också till snart

    SvaraRadera
  3. Glädje, glättighet och allmän galamatttias, här var det muntert som på Gröna Lund. Från Liseberg har Göteborgshumorn kommit på besök för att få ta del i livsglädjen, orden sprutar som ur en fontän fylld med bubbelvatten, runt omkring springer nakna människor som i ett uselt avsnitt av True Blodd och nu börjar jag gråta. /P

    SvaraRadera
  4. Jag ryser i hela kroppen när jag läser dina inlägg.

    SvaraRadera
  5. Ramlade in på din blogg och tittade igenom vad du skrivit, du är verkligen duktig. Fortsätt skriv och god jul!

    SvaraRadera