fredag 15 januari 2010

Betalning medges ej

Den ekonomiska krisen är total. Havererad. Det handlar inte om att hushålla med de sista kronorna nu, det är finito. Detta demonstrerades under gårdagen på ett mycket uppenbart sätt. Sabis Fältöversten, pälstanternas och hummerherrarnas livsmedelsbutik nummer ett. Jag och ett 8-pack toalettpapper. Medges ej.
Och så drar cirkusen igång, man ska låtsas som att det är något fel på kortet, prova igen - jag vet att det finns pengar på kontot, nähe, det är nog nåt fel, alltid så med min bank, mutter mutter. Alltid att man säger att man ska hämta pengar, kommer tillbaka om 10, håll den. Och så drar man, fort som fan, med pälstanternas nedlåtande blickar i nacken.

Den ekonomiska krisen är total, när man måste sno toalettpapper från skolan.

10 kommentarer:

  1. Uh. All min sympati. Den där "kommer snart tillbaka"-dansen är inte kul.

    SvaraRadera
  2. Paypal-kto? Alternativt att jag fyller din dramatenväska med toapapper, givetvis utlindat, innan återlämnandet. /P

    SvaraRadera
  3. Been there, done that, got the T-shirt.

    Men det betyder inte att jag inte känner med dig. Vissa människor säger att dom inte har några pengar när dom måste dra in på kostnaderna, typ klädkontot...

    SvaraRadera
  4. been there, done that, couldn't afford the bloody t-shirt

    nyss sa en metallisk röst till mig:

    tillgängligt belopp på kontot - 11 kronor och 32 öre

    å andra sidan har jag ett 24-pack dasspapper hemma

    en lycka bara det, inser jag nu

    SvaraRadera
  5. Ajaaa. Mycket igenkänning på den. När jag har ont om pengar törs jag inte använda kortet. Då tar jag ut allt i kontanter och räknar varenda krona. Huvva så hemskt det är.

    SvaraRadera
  6. Ja, det är för jävligt. Blev till att sno toapapper kan jag lova. Snart kommer CSN!

    SvaraRadera
  7. Å fy fan =)
    Det där är inte roligast liksom.
    Och hur länge räcker CSN?
    Ett par balar och sedan är det slut.
    Å andra sidan räcker ett par balar länge om man har normal...öh..avföringsmängd..?

    SvaraRadera
  8. Som kassabiträde får man höra det där ett par gånger varje arbetspass. :) Det skulle kännas nytt och fräscht om någon sa "Jag ska se om jag får ordning på det här, i så fall kommer jag tillbaka" istället för att de säger att de ska komma. Ibland står man med undanlagda varor i onödan bara för att någon "lovat" att de ska komma tillbaka.

    SvaraRadera
  9. Toapapper på skolan, ketchup peppar och salt på Mcdonalds, äta gratis hos familj och vänner. Kan även tipsa om 25-kilossäckar med ris på den lokala thai-affären..

    SvaraRadera