söndag 14 februari 2010

Alla hjärtans dag

Jag firar Alla hjärtans dag med en dunkande huvudvärk (jag unnade mig igår kan jag lova) och en bitterhet av sällan skådat slag.
Och utanför mitt blue hawaii firas denna dag med praliner, rosor och vedervärdiga nallar med kärleksfulla budskap. Ett och annat ligg därute i stugorna skulle jag gissa. Det tappas säkert upp något bubbelbad någonstans och det läggs sannolikt ut ett och annat rosenblad på välbäddade sängar. Som på film. Gulliga lappar, jag vet inte, allt sånt.

"Kommersialism!" härjar motståndarna och lägger armarna i kors. Men jag gillar ju kommersialism, ge mig julskyltning i oktober och jag myser, så det är inte roten till min bitterhet.

Nej, jag är bitter av besvikelse och krossade förhoppningar. För det finns liksom en fantasi rörande en hemlig beundrare som ger sig tillkänna, förkunnar sin kärlek och sedan ska han vara snygg och kanske ha någon stor halsduk och vi ska leva lyckliga tills döden skiljer oss åt bla bla bla bla. Det där har ju inte hänt än och jag vet inte om oddsen ökar eller minskar med åren. Och jag vet inte varför jag får för mig att det skulle hända just den 14 februari i så fall, men jag tänker att det kan ju vara lägligt just då liksom.

Nå, det tycks ju inte dyka upp någon evig jävla kärlek idag, i år, heller. Men jag är ledig i kväll och pank, så om någon vill bjuda på middag så är jag game.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar